• يکشنبه ١٥ مرداد ١٤٠٢-١٥:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٢٦٢
معدنی پور در صحن شورا ارائه کرد:14-167

گزارش بازدید مشترک رؤسای سه کمیسیون از منطقه 4 شهرداری تهران

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گزارش بازدید مشترک از منطقه 4 شهرداری را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر با اشاره به بازدید صورت گرفته از منطقه 4 شهرداری تهران گفت: در تاریخ بیست و هشتم تیرماه سال جاری بازدید مشترکی را به همراه سرکار خانم سلیمانی، جناب آقای پیرهادی از منطقه ۴ شهرداری تهران داشتیم. 
وی با اشاره به مشخصات منطقه 4 شهرداری تهران اذعان داشت: این منطقه وسیع‌ترین منطقه شهرداری تهران است و پذیرای جمعیتی بالغ بر ۹۸۸ هزار نفر است که بر این اساس می توان گفت که ۱۱ درصد از کل جمعیت شهر تهران را شامل شده و به عنوان پرجمعیت‌ترین منطقه شهر تهران محسوب می گردد. جمعیت شناور این منطقه یک چهارم جمعیت ثابت آن است.
وی در ادامه گفت: بازدید از مقبره الشهدا بوستان مجیدیه در ساعت ۵ صبح اولین گام در بررسی وضعیت این منطقه بود. ضمن زیارت قبور شهدای گرانقدر گمنام، بررسی های لازم برای پیشرفت ساخت مقبره الشهدا صورت گرفت. این پروژه در سال ۱۴۰۰ تنها ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در حالی که در سال ۱۴۰۱ با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی به بهره‌برداری رسیده است. هزینه قطعی آن نیز چیزی در حدود ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: در ادامه، بازدید از پایانه تاکسیرانی رسالت در دستور کار قرار گرفت. بررسی وضعیت رفت و روب، نظافت، لایروبی، جمع آوری زباله‌ها در کانال‌های زیر سطحی، آسفالت، پلی کربنات پل عابر پیاده مجاور پایانه، تعیین وضعیت نحوه فعالیت غرفه موجود در پایانه و موانع موجود در مسقف کردن پایانه مورد بررسی قرار گرفت و شهرداری منطقه قول مساعد در خصوص رفع موارد موجود و ایجاد سقف برای پایانه تا پایان سال را داد.
معدنی پور در ادامه توضیحات خود گفت: موضوع سد معبر و بساط گستران یکی از مشکلات و معضلات اساسی شهر تهران می باشد که منطقه ۴ و به ویژه نواحی 5، 6 و 7 این منطقه را نیز شامل می شود. در ناحیه ۵ در خیابان حجر بن عدی حدفاصل فلکه دوم تا فلکه سوم تهرانپارس سد معبرهای وانت بارها در اطراف میدان شاهد دیده می‌شود. در ناحیه ۷ سد معبرها در خیابان شهید زهدی حد فاصل میدان والفجر تا خیابان شریعتی خیابان زمرد و میدان رهبر بیشتر از همه دیده می‌شود. همچنین در ناحیه ۷ در میدان پاکدامن در خیابان شهید وار باز و خیابان حجر بن عدی معضل سد معبر و بساط گستری وجود دارد. برای رفع این معضل و ایجاد رفاه بیشتر برای شهروندان، شرکت شهربان و حریم بان با همکاری شهرداری منطقه می بایست اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده و گزارش آن را به شورای شهر تهران ارسال نمایند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اذعان داشت: در جریان این بازدید مجموعه خیریه وحدت نیز مورد توجه قرار گرفت. این مجموعه یکی از مراکز نگهداری دختران و مددجویان سالمند معلول ذهنی در شهر تهران است. با توجه به سوابق ارائه شده از سوی متولیان این خیریه مشخص شد طی تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۹۵ شهرداری می بایست زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع جهت احداث فضای چند منظوره اعم از ورزشی، تفریحی، پزشکی واقع در بزرگراه بابایی ورودی جنگل لویزان در اختیار این خیریه قرار می داد که به دلیل مخالفت‌های صورت گرفته از سوی سازمان محیط زیست و اراضی ملی این موضوع تاکنون به نتیجه نرسیده است. از این رو تأکید ما بر این است که با توجه به وضعیت جسمانی این عزیزان و با توجه به ارسال لایحه دستورالعمل ماده ۱۱ مصوبه تعیین تکلیف املاک واگذار شده شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی و نظر به اینکه این لایحه هنوز در شورای اسلامی در حال بررسی است؛ شهرداری عرصه‌ای را به منظور ایجاد مکان مناسب به این خیریه واگذار کند تا امکان لازم برای رفع نیازهای جدی مددجویان سالمند این مجموعه با کمک خیرین فراهم آید.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های موجود در منطقه 4 بحث بوستان های جنگلی لویزان و یاس فاطمی جنوبی است. بوستان لویزان پیش از این از حقآبه ۴۰۰ لیتر بر ثانیه برخوردار بود که با توجه به محدودیت منابع آبی و مصرف روزافزون آب شهری این مقدار صرفاً به ۴۰ لیتر بر ثانیه آن هم از طریق پساب تصفیه خانه شماره ۳ تهرانپارس تقلیل یافته است. از سوی دیگر آبرسانی به بوستان یاس فاطمی جنوبی ۱۰ روز به طول می انجامد که این خود مخاطراتی را برای پوشش گیاهی موجود در فصل گرم سال در پی دارد. متأسفانه هر دو بوستان جنگلی در گونه‌های درختی خود دچار خشکی و یا در معرض خشکی قرار گرفته‌اند از این رو لازم است تا سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران با همکاری شهرداری منطقه نسبت به رفع این معضل اقدام فوری داشته باشند. همچنین برای کاشت درختان جدید در این بوستان‌های جنگلی لازم است به این نکته توجه شود که از گونه های سازگار با شرایط آب و هوایی تهران استفاده شود.
معدنی پور ادامه داد: پادگان ۰۶ ارتش نیز از دیگر موقعیت های مورد بازدید بود. با توجه به قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهر که دارای مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۸۸ است بازدیدی از این پادگان صورت گرفت. در سنوات گذشته مقرر شده بود که ۷۰ درصد از عرصه پادگان ۰۶ در اختیار شهرداری تهران جهت ایجاد فضای سبز قرار گیرد که متأسفانه با وجود گذشت زمان این موضوع مسکوت باقی مانده است. ضروریست با توجه به اهمیت موضوع اقدامات لازم در خصوص احداث و تجهیز بوستان در این پادگان صورت گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: احداث اسکان کارگری در نواحی ۳ و ۷ منطقه ۴ نیز در این بازدید مورد توجه قرار گرفت. این پروژه در زمینی به مساحت ۱۷۸۰ متر مربع و زیربنای ۲۱۰۰ متر مربع با اسکلت بتنی با ارتفاع ۷ متر در سه طبقه اجرا شده است که طبقه زیر همکف محل قرارگیری تاسیسات حمام و سرویس‌های بهداشتی خواهد بود و طبقه همکف و اول قرار است محل اسکان کارگران باشد. این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصد در حال اتمام می‌باشد و لازم است که نحوه ایمنی و پایش حفاظت سلامت کارگران در این مرکز مورد توجه قرار گیرد. یکی از موضوعاتی که لازم است شهرداری تهران مورد بررسی قرار دهد همین اسکان‌های کارگریست؛ اگر ما از کارگران بومی استفاده کنیم شاید دیگر نیازی به ایجاد چنین اسکان‌هایی نباشد.
معدنی پور ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های منطقه ۴ در حوزه فرهنگی و اجتماعی است. وجود فضاهای بی‌دفاع شهری باعث تجمع معتادین متجاهر و خرید و فروش و مصرف مواد مخدر در محلات شمیران نو، دلاوران و گلشن شده است. وجود مراکز خرید ضایعات در شمیران نو و وجود زمین‌های متروکه که دارای مالک هستند اما رها شده می‌باشند و عدم وجود روشنایی کافی و مناسب در بوستان‌های این محلات آنها را به فضاهای بی دفاع شهری مبدل ساخته که یقینا پیگیری منطقه جهت تعیین تکلیف آنها باعث از بین رفتن معضلات موجود خواهد شد. لازم به ذکر است که در منطقه ۴ چیزی حدود ۳۸۸ فضای بی دفاع شهری شناسایی شده که تعداد ۲۹۲ فضای بی دفاع بهسازی و ۳۴ فضای بی دفاع در حال بهسازی است و چیزی حدود ۶۲ فضا هنوز بهسازی نشده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: محله گلشن واقع در ناحیه ۶ منطقه 4 مورد بازدید قرار گرفت. این محله یکی از محلات کم برخوردار از نظر رعایت عدالت اجتماعی در سطح منطقه ۴ است. بازدید میدانی و دیدار با ساکنین این محدوده مشکلات عدیده‌ای از جمله وضعیت نامناسب رفت و روب معابر اصلی و فرعی، انباشت زباله در جوی‌ها و نهرها و مخازن، فرسودگی آسفالت معابر اصلی و فرعی و خرابی سرویس‌های بهداشتی در بوستان‌ها را نمایان ساخت. تأکید بر این نکته ضروری است که از زمان حضور جناب کمالی‌زاده در منطقه این مشکلات در حال رفع است اما جدیت بر نظارت بر عملکرد پیمانکاران یک اقدام ضروری در این حوزه است.
معدنی پور اذعان کرد: در زیر پل زین الدین، خیابان ۱۳۹ تا دوراهی رهبر وجود سد معبر ترافیک و سختی عبور و مرور شهروندان به علت توقف غیر مجاز مشاغل سیار مثل صافکاری و نقاشی و همچنین تعمیر وسایل نقلیه توسط واحدهای تجاری در حاشیه خیابان مشاهده شده است؛ لذا ضروریست به منظور رفاه حال شهروندان و رفع این مشکل شرکت شهربان و حریم بان و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و با همکاری شهرداری نسبت به رفع این مشکلات اقدام لازم را داشته باشند.
وی گفت: طی دیداری که با خانواده معظم شهید محسن کرمی در جریان این بازدید داشتیم مادر این شهید بزرگوار درخواست جمع آوری و ساماندهی معتادین در بوستان آزاده را داشتند که این موضوع می بایست با جدیت پیگیری و مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: املاک فاقد سند از دیگر مشکلات محله گلشن است. ساخت و ساز غیر مجاز و عدم رعایت ضوابط و مقررات طرح جامع و تفصیلی توسط مالکان و لزوم همکاری نیروی انتظامی در جهت اعزام نیرو در راستای اجرای احکام قضایی در این محله نیز می بایست مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: ایجاد مرکز شهربانو یکی از اقدامات خوب در این منطقه است، مجموعه ای که در کم برخوردارترین محدوده منطقه ایجاد شده و ویژه بانوان در حال ارائه خدمات است. در بازدید صورت گرفته از این مرکز متوجه مشکلاتی شدیم که ضروریست شهردار منطقه نسبت به رفع آن اقدام کند، مناسب سازی و محصور نمودن بوستان آزاده جلوی مجموعه شهربانو به عنوان پارک مادر و کودک از جمله اقدامات مورد نیاز شهروندان محلی است که باید توسط منطقه اقدام شود.
معدنی پور ادامه داد: در جریان این بازدید به سراغ یاور شهر ۹ نیز رفتیم و ضمن گفتگو با افراد ساکن در این مجموعه مشکلات این بیماران را احصا و مورد بررسی قرار دادیم. تأمین آب شرب، انتقال زباله‌ها، نصب سیستم اطفاء حریق و تهویه و تأمین وسایل ورزشی در محوطه مجموعه از موارد مورد نیاز در این مجموعه است که سازمان رفاه و خدمات اجتماعی می بایست نسبت به رفع آنها اقدام و منطقه نیز پیگیری لازم را انجام دهد.
معدنی پور ادامه داد: بازدیدی نیز از سوله بازیافت منطقه داشتیم. ایجاد سوله خطوط پردازش و جمع آوری پسماند خشک طی تفاهمنامه بین سازمان مدیریت پسماند و بهره‌بردار در دستور کار قرار گرفته است. این سوله در بلوار باباییان خیابان پیشوا مکان‌یابی و اجرا شده که در صورت اجرای صحیح طبق دستورالعمل‌ها و مفاد قرارداد می‌تواند جایگزین مناسبی جهت جمع آوری پسماند خشک باشد. از نکات مهم این مجموعه تامین برق مناسب آن است که رفع این مشکل می بایست از سوی منطقه پیگیری شود. 
وی گفت: مجموعه ورزشی روباز حکیمیه از اقدامات خوبی است که در دستور کار منطقه است و منجر به تأمین سرانه های مورد نیاز منطقه در حوزه ورزش خواهد شد. همچنین پیگیری برای ایجاد خروجی شمالی ایستگاه متروفرهنگسرا در دستور کار قرار گرفته است. معدنی پور تأکید کرد: ساختار فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه دارای مشکلاتی است. با توجه به گستردگی منطقه و مشکلات عدیده آن لازم است که چارت فعلی ضمن حفظ نیروهای فعلی حوزه فرهنگی و اجتماعی بازنگری گردد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس حکم ۹۵ برنامه چهارم که به جوانی جمعیت و ترویج ازدواج آسان اشاره دارد می بایست اقدامات لازم در سالن یاس واقع در بوستان ساحل محله حکیمیه تدبیر شود همچنین مشکل احداث زورخانه محله مبارک آباد رفع شود و سوله‌های مرکز کارآفرینی اتحاد نیز تعیین تکلیف شود. در خصوص حکم ۹۴ برنامه چهارم که به ایجاد اتاق های مادر و کودک اشاره دارد باید گفت که در این خصوص نیز منطقه از پتانسیل های خوبی در بوستان‌ها و فضاهای عمومی سطح منطقه برای ایجاد اتاق های مادر و کودک برخوردار است که می تواند با همکاری بخش خصوصی اقدام نماید.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: